En lille ny bådmodel skal se dagens lys senere i 2012. Det er danske X-yachts, der er på vej med en ny performance cruiser kaldet Xp-33. Modellen er designet af Ole Jeppesen. Xp-33 bliver 9.99 meter lang og 3.21 meter bred. Båden bliver udstyret med storsejl, genua og gennaker. Masten bliver som standard lavet af aluminium, men det er muligt at vælge kulfibermast.
Aalbæk havn udvides
En af de havne, hvor mange står på venteliste til en havneplads, er Aalbæk havn i Nordjylland. Aalbæk Havn har netop nu cirka 40 bådejere på venteliste til en fast havneplads. Det vil man nu gøre noget ved, og det er blevet besluttet af udvide Aalbæk havn med op til 50 pladser. Det betyder, at der også bliver flere gæstepladser i havnen til de mange gæstesejlere, der gæster havnen om sommeren.
Endelig klar til sejlersæsonen 2013
Skal træet ombord have olie- eller lakbehandling?
Olie eller lakbehandling? Som så mange andre spørgsmål her i livet, findes der ikke kun et svar, eller den rigtig løsning. Forarbejdet med rensning og slibning af emnet er det samme for begge behandlinger. Der er mange forhold at tage i betragtning, når skudens kostbare træ skal beskyttes.
Hvor meget tid og energi gider man bruge på opgaven?
Er det indendørs eller udendørs træ?
Hensynet til om emnet skal kunne arbejde?
Krydsfiner eller massivt træ?
Forventet slidtage?
Modstandsdygtighed for varme?
Læs videre “Skal træet ombord have olie- eller lakbehandling?”
Gode råd til søsætningen af din båd
Selvom vejret har været noget skiftende her i Påsken, så arbejde mange bådejere på at få deres båd klar til at komme i vandet. Vi har passeret den 1. april 2012, der er skæringsdatoen for fuld forsikringsdækning af din båd, hvis den er i vandet. Har du endnu ikke fået din båd i vandet, bør du dog gennemgå din båd, inden den kommer i vandet. Nogle skader dækker bådforsikringen nemlig ikke, og så er der kun en til at betale regningen – dig.
Gennemgå din bådforsikring
Sejlere er spærret inde i Limfjorden
Det finske containerskib Ramona bragede i sidste uge ind i jernbanebroen over Limfjorden. Hvert år åbnes jernbanebroen 4.000 gange, og der foretages over 10.000 gennemsejlinger. Skaderne på broklap og sporanlæg vurderedes indledningsvis at tage op til et halvt år at reparere. Det er dog ikke kun togtrafikken over broen, der bliver berørt af skaderne – lystsejlerne og havnene bliver også berørte.
Sejlerne er klemt inde