Tysklands kanaler – del 2

Følg med i sidste del af “Sejlads på Tysklands floder”. Videre nordpå ind til Trzebiez, hvor man kan få en overnatning for en euro, en permanent til Maja for 75kr, ud at spise, det vil sige, vi forsøgte. Jeg fik Aborre, og den var god. Mine medrejsende fik stegt ål – føj for den lede. De stank allerede, da de bar dem ind fra køkkenet. Mudderål, totalt uspiselige. Farvel og tobak, vi ses aldrig mere.

Næste stop toldbåden

Følg med i sidste del af “Sejlads på Tysklands floder”. Videre nordpå ind til Trzebiez, hvor man kan få en overnatning for en euro, en permanent til Maja for 75kr, ud at spise, det vil sige, vi forsøgte. Jeg fik Aborre, og den var god. Mine medrejsende fik stegt ål – føj for den lede. De stank allerede, da de bar dem ind fra køkkenet. Mudderål, totalt uspiselige. Farvel og tobak, vi ses aldrig mere.

Næste stop toldbåden

Udklarering i havnekontoret og så ud på Stettiner Haf, hvor man skal sejle forbi en toldbåd ved bøje 52. De har fra toldkontoret fået besked, at vi er på vej og gud nåde og trøste dem, der ikke overholder reglen og lægger vejen forbi toldbåden. Efterfølgende sætter vi kurs mod Over Stettiner haf og ind på Peenefloden til Anklam. Her møder vi en dansker, der har fået jobbet som Hafenmeister.

Ikke ret langt opstrøms, Peene, ligger en gammel vikingboplads. Det er dog svært at lægge til ved den meget spinkel bro, så vi må opgive og sejler videre til Demmin. Hyggeligt sted, interessant by. Nu gjorde vi en fejl. Vi afbrød turen og sejlede hjemefter. Vi skulle selvfølgelig have gået det sidste stykke til Malchin som ligger i et smukt kuperet terran.

Videre til Wolgast hvo jeg har set den bro med den længste broklap, imponerende. Så kommer vi frem til Stralsund. Her er den nye højbro ved at være færdig. Den gamle klapbro skal rives ned, så der er fri passage ud i Østersøen.

Smukke stralsund

Stralsund er ligeledes en interessant by, så vi blev i byen i nogle dage. I byen fandt vi en Kinesisk restaurent, hvor vi for 4,50 euro kunne spise os mætte i en rigtig god buffet. Netto havde lige åbnet en ny forretning, så den blev besøgt og ny proviant kom ombord. I havnen ligger et Teaterskib som hver aften opfører et stykke med maritimt indsag.

På grund

Efter et par dage går det videre til til en havn ved Barhöft, lige syd for den bilfri ø,, Hiddensee. Vi vil en tur ind på indersøen ved Tingst og Dars, og går til “Venedig byen) Barth. Her skal man er holde sig til rendeafmærkningerne på millimeter, ellers går det galt. Min kollega fulgte ikke renden og svup, så stod han på sandbanken. Efter lidt rådslagning fik jeg ham trukket fri. Ikke nogen nem sag, da der er en del strøm at tage hensyn til plus at andre både passererede. Nå, fri kom han, og vi kunne fortsætte – nu med manuel styring og ikke autopilot. Det blev til et par skønne dage i Barth og så tilbage til Barhöft, hvor vi nappede en overnatning. Så over Østersøen til Stubbekøbing via Grønsund. Fra Stubbekøbing til Lohals til dejlig frisk fisk. Herfra tog min kollega hjemover til Assens. 

Videre alene

Jeg selv fortsatte til Rudkøbing, dejlig by, videre til Marstal, herefter til Kappeln i Slien, hvor jeg blev 4 dage. En af mine absolut  yndlingssteder. Kappeln er charmerende, livlig og en super Hafenmeister (Willi som i øvrigt et født Hollænder) i A.Y.C. Arnis Yacht Club. Den lille, men særdeles attraktive restaurent Alt Kappeln Bier Akademi på højre side i gågaden, kort før Kirken, er et besøg værd. De kan i et lille bitte køkken fremtrylle de dejligste bøffer og snitzler. En specialitet er deres grillede revelsben – namnam det er godt. Frisk fisk kan købes hos fisker Flöh. Stedet kendes ved de 3 røgetårne som ses ved indejlingen til Kappeln.

En spadsertur til det nærliggende Arnis er turen værd. Gammelt dansk område med dansk menighed. Stokroser op ad alle husene, smukt. En kædefærge transporterer folk fra side til side, og sejlere skal passe godt på for ikke at komme i karambolage med wireren. Kryds aldrig stedet foran færgen, der er wireren stram, vent eller gå agtenom.

Müsunde bro er ligeledes et særsyn. Og det varer en evighed, før den er oppe, så man kan passere. I øvrigt var det her i Müsunde enge, at Prøjserne gik over strædet, og slog de danske styrker ved slaget i 1864. En tur til Schleswig hvor jeg lå lige foran domkirken, som man nærmest har pligt til at besigtige. Imponerende. Bag kirken udspringer Hærvejen, og det er ligeledes her, man kommer ind i den gamle bykerne. På modsatte side af søen ligger vikingeborgen Hedeby. En anløbsbro er til fri disposition for besøgende.

Så er der kun tilbage at sejle hjemover via Sønderborg til Assens. Turen varede 8 uger og kostede 12000 kroner

NB. – Har du planer om at sejle på de Tyske indre vandveje, kan jeg være dig behjælplig med eventuelle spørgsmål. Du kan i følge en tysk gæsteregel sejle i Tyskland i op til et år uden andre sejlbeviser, end der kræves i hjemlandet. Brochureren Sicherheit af Den Wasser kan med fordel læses.

Der er flere billeder fra turen i Bernds galleri