Tysklands kanaler – del 1

2006 var vi 2 både fra Assens der tog turen til Berlin.

En Tresfjord 28 og en Poca IV. Afgang den 28 juni 2006 til Holtenau i rolig sø. Ruten kan ses på billedet. Et af højdepunkterne var Hebewerket i Scharnebeck også kaldt Skibselevatoren på Elbe Seitenkanal forkortet E.S.K.. Et løft på 38 m. i et badekar 100m lang, 11,8m bred og 3,38m dyb. Det tager 12 min.

2006 var vi 2 både fra Assens der tog turen til Berlin.

En Tresfjord 28 og en Poca IV. Afgang den 28 juni 2006 til Holtenau i rolig sø. Ruten kan ses på billedet. Et af højdepunkterne var Hebewerket i Scharnebeck også kaldt Skibselevatoren på Elbe Seitenkanal forkortet E.S.K.. Et løft på 38 m. i et badekar 100m lang, 11,8m bred og 3,38m dyb. Det tager 12 min.

Desværre var Aquadukten over Elben ved Rothensee ikke befarbar for sportbåde så vi måtte en tur i elevatoren for at komme ned på Elben og et stykke medstrøms til Niegrip slusen og op i Elbe Havelkanal retning Berlin. En overnatning i den gamle Stadtkanal i Brandenburg. Dagen derpå besigtigede vi byen og stiftede bekendtskab med Brandenburg Roland og Schuster Fritz samt sporvognene. På øen Werder lagde vi til hos en fisker der driven en restaurent med selvfangede fisk. Et hyggeligt sted med afslappet atmosfære. Potsdam var næste stop. Uheldet var ude. Vi lagde ind til en klubhavn hvor Hafenmeister ikke viste hvor dyb hans havn var. Jeg blev dirigeret til en plads hvor vanddybten kun var 80cm og jeg stikker 1,10m. Han begreb simpelthen ikke at jeg stak for dybt til at komme ind til broen. Det endte i skænderi hvorefter begge både forlod stedet og fandt en anden havn hvor tingene fungerede med en serdeles behagelig Hafenmeister. 

Køpenick var næste stop. 

Bag slottet er der en bro hvor man kan ligge gratis i 48 timer. Der er ikke strøm eller vand på broen, men kun 30-40 m til toilet og badekabine. En smart sag. Man putter en euro i automaten og vupti, døren går op til et rent og duftende (af blomster) rum. Til behagelig musik kan man i 15 min. bruge fashiliteterne og skal man bruge længere tid putter man yderligere penge i automaten indefra. Super ide der godt kunne importeres til Danmark. Foran rådhuset onsdag og lørdag formiddag opfører en gruppe frivillige skuespillere stykket fra “Der Hauptman von Köpenick”

Det gamle rådhus som stadig bruges i dag er et besøg værd, ligeledes er det et must at nyde et glas fadøl eller spise i Rådhuskælderen. Også her i Köpenick kører sporvognene. Det skal man lige venne sig til.

Berlin er et kapitel for sig.

Den er stor og det tage mere end et par dage et besigtige den. Det blev dog til en tur i Rigsdagen, forbi Brandenburger tor, en tur over Friedrichstrasse og op i Fjernsynstårnets kuppel som drejer en omgang rund i timen med udsigt over hele Berlin. Jo, der er masser at se på.

På floden Spree går det midt gennem byen, forbi Rigsdagen og Kansler boligen, De forskellige konsulater og regerings bygninger, Hovedbanegården som udelukkende er bekledt med glas. Tæt ved Scharlottenburg Slot kan man igen ligge gratis ved en 24 timers rasteplads. Det giver god mulighed for at besigtige slottet hvorfra også rundvisningsbusserne holder. Man stiger på bussen og kan til hver tis stå af hvor man ønsker og stige på igen for at komme til næste spændende sted. Så er vi fremme ved Spandau. Sted er mig bekendt da jeg var der første gang i 1992. En hjertelig modtagelse og gensyn med bekendte fra dengan. Her blev vi i 4 dage. Stedet med dejligt klubhus ligger smukt lige ud til Havel. Eneste ulempe er de mange ind og udflyvninger i lav højde der passerer hen over stedet. Afsked med Seegel-klub Spandau og vennerne og videre forbi Oranienburg retning Finw Kanal. Desværre var den spærret på grund af repperation så vi tog hovedvejen ( OderHavel Kanal) til Hebewerket i Nieder Finow.

Et imponerende stykke engeniør arbejde.

En stålkonstruktion med masser af jerndragere på kryds og tværs. Det hele naglet sammen. Også her har man brugt badekarprinsippet. Genial konstruktion med kontravægte der kører med op eller ned langs siderne, så der skal bruges minimal energi for at bevæge kammeret op eller ned. Højdeforskellen er her 36m og overstås på 5 min. Når hornet lyder sættes hele menageriet i gang. I siden på kanalen så vi en anden fidus. Lægterne uden skubberen bliver trukket ind eller ud af hebewerket med vejertræk. Hele Stammen kaldes Schubverband og kan være op til 100m lang. Man skiller så stammen ad og trækker de enkelde sektioner ind i kammeret, op eller ned med sktionerne og så samles det hele igen til en Schub. Til tider kan man opleve driftstop. Det kan være på vej op eller ned. Så er der kun en ting at gøre, vente til det hele er klar igen. Nogle gange kommer et lille lokomotiv til indsats som sagtens kan klare opgaven at hejse eller fire badekarret i den ønskede retning. I øvrigt tatle jeg med et par ældre menesker der oplevede byggeriet. De fortalte at konstruktøren af Hebewerket begik selvmord dagen før indvielsen i 1936. Byggeriet tog 8 år at opføre.

Vi fortsætter turen retning Oder.

Kommer til Oderberg hvor vi kort egfter går ind på Hohensaten Friedrichsth. Wasserstrasse til Grænsebyen Gartz. Her har man tidligere måttet udklarere ved den Tyske told og grænse post for at sejle til modsatte bred og indklarere ved de Polske myndigheder. Det eri dag historie. Nu klare det på den polske side fra et fælles kontor. Både den Tyske og Polske tolder om os i møde. Vi måtte afgive nogle informationer bl.a. blev vi spurgt af den Polske tolder om vi havde våben ombord. Hertil kunne jeg svare nej, vi kommer fra Danmark og er et fredeligt folk. Det grinte vi alle af. De ønskede os god tur og videre gik dettil Stettin. Der kan skrives meget om byen, men en ting ses tydeligt, vi er kommet øst på. Vi ligger foran havnemesterens kontor, en plads han havde anvist os. Toilet og badeforholdene var miserable. Beskidt, uhumsk og lugtende. Alt var i forfald og virkede kun delvis. Jeg tog bad i det fri ved en brandhane på kajen. En Tysker i en hurtiggående motorbåd kom til og ville absolut have vi skulle flytte os for at han kunne ligge ved kajen. Vi bafd ham henvende sig til Havnefogeden som sikkert vil anvise ham en plads. Sur over ikke at få sin vilge spidede han et par gange forbi os så vi blev kastet ind og ud på molen. (Dumme svin). Vi tog billder af ham og overvejede at melde ham til politiet. Risikoen for at sidde fast som vidner i en sag fik os dog til at droppe tanken.

Næste del i morgen 🙂

Exit mobile version