Turberetning del 4 – Til Amsterdam gennem kanaler og sluser

Så går det videre for de gode skibe Fanny og Siggi, der er på vej til Amsterdam via floderne og kanalerne.

27. juni Kl. 09.00

Så går det videre for de gode skibe Fanny og Siggi, der er på vej til Amsterdam via floderne og kanalerne.

27. juni Kl. 09.00

Fint vejr, let vind, og lige til at sejle til Muiden. Vi drager afsted. Efter en halv time tiltager vinden, søerne bliver store, vinden blæser op til kuling, og bølgerne bliver endnu større. Vinduesviskeren på Fanny vil pludselig ikke mere. Siggi kalder på VHFen, og spørger om vi skal vende? Nej, nu fortsætter vi, der er kun en time tilbage til Muiden. Men hvor er bøjerne? Hvor er byen? Jeg får øje på den gennem søerne alt i mens, jeg danser en tvist eller kvikstep. Maja fortalte senere, at hun ikke kunne holde ud at se mig blive kastet rundt, så hun gik nedenunder i Siggi.

Jeg sejlede hen over cirka 3 meter vand, men med et faldt dybden til 6 meter. Jeg havde fundet renden, der førte ind til havnen. VHFen igen: “Herman følg mig, jeg har renden under mig“. Endelig inde, og puha sikke en tur – Ischel Meer er ikke at spøge med.

Muiden havn med Muiden Slot i baggrunden

Muiden er en travl havneby med Muiden Slot fra 1280 liggende ud til indsejlingen på bagbord side. Da vi lagde til, kom en lille hund farende, tog fortøjningen, som jeg havde smidt op på broen, i munden og trak mig ind. Det vrimler med gamle skibe i havnen, og mange udlejningsfirmaer har til huse her. Godt vi valgte at lægge til her.

Den lille skibshund

28. juni – afgang fra Muiden

Vi vælger at bruge kanalerne til Amsterdam i stedet for at skulle ud på Ischel Meer igen. Det fører os først sydpå, og ved en jernbanebro svinger vi vestpå gennem centrum af den smukke by Wesp. Krydser Rijn Kanal og kommer tæt, før Amsterdam, på floden Amstel. Et utal af smukke gamle broer skal nu passeres til tider i et kaos af skibe, der kommer imod eller krydser og meget andet. Jo her er storbyaktivitet.

Masser af broer skal passeres

Nu syntes der at opstå et problem. Vi har lagt til kaj for at sondere muligheden for at komme videre. De broer, vi kan se, synes at være for lave. Herman undersøger mulighederne. Jo, vi kan lige akkurat passere den næste bro, hvis Herman lægger flag og antenne masten ned. Puha, det er tæt på, men igennem kommer vi, og en halv time senere krydser vi NordZee kanal for at komme over til Six Haven. Vi kommer tæt forbi Kulturhuset som er bygget som et skib. Til bagbord har vi Hovedbanegården, men vi går direkte til Six Haven mellem den intense skibstrafik af små rute både samt fragtbåde i alle retninger.

Six Haven er fuldt godt op

Vel ankommen bliver vi af havnefogeden dirigeret til ledige pladser, der passer til bådens størelse. Den ene dag kom en stor båd ind med et par ældre mennesker. De blev ligeledes anvist en plads, men der var ringe mulighed for at navigere. Havnefoged assistenten hoppede ombord og overtog kommandoen og navigationen. Kort tid efter lå båden fortøjet uden en skræmme – sikke en service. Der ligger som forventet flere nationaliteter – englændere, tyskere, belgiere, franskmænd, en svensker og et par danskere foruden os. Så jo, den er kendt verden over.

Six Haven god som base

Fra Six Haven går der uafbrudt gratis færge over til Banegården lige over for. Derfor er Six Haven en god base for at udforske Amsterdam på en nem og sikker måde til fods eller på cykkel. Ellers er der turbådene, der sejler kanalerne tynde. Vi fik set det meste af Amsterdams Centrum, og vi må erkende, at vi kunne have brugt flere uger der.

I næste afsnit skal Fanny & Siggy hjemover igen – det bliver bestemt ikke kedeligt.

Exit mobile version