Turberetning del 1 – Til Amsterdam gennem kanaler og sluser

Velkommen til sommerturen med motorbådene Siggi og Fanny II. Siggi og Fanny II er på vej til Amsterdam gennem sluser og kanaler. Følg denne spændende rejse her på Trine.dk

Velkommen til sommerturen med motorbådene Siggi og Fanny II. Siggi og Fanny II er på vej til Amsterdam gennem sluser og kanaler. Følg denne spændende rejse her på Trine.dk

Alt var planlagt og aftalt i store træk, så vi ventede kun på at komme af sted. Det lykkedes den 9. juni. Afgang kl. 1230 til Spillemands musik leveret af Djan og så til Sønderborg, hvor vi overnattede. Dagen efter fortsatte vi til Marina Wik i Kieler Fjord. En lang meget lang spadsertur havde nær gjort det af med os. En flot tur hjem langs med strandpromenaden mellem Kiel og Holtenau. På et tidspunkt dukkede en restaurant op med dagens tilbud. En 3 retters menu for 4,50 Euro – det kunne vi ikke sige nej til.

11. juni. Kl. 09.30 går vi i Holtenau slusen. Kl.13.30 handler vi i Liedl i Rendsburg, og klokken 20.15 har vi fortøjet i marinaen lige op til Slusen i Brunsbüttel. På turen så vi bl.a. Krydstogt skibet Norwegian Dreem og senere på aftenen gled Krydstogtskibet Maxim Gorkey ind i slusen. Begge er imponerende skibe.

Godt selskab gør én uopmærksom

12. juni. Vi går i slusen i Brunsbüttel sammen med det gode gamle skib Ghoster. Vi får en god snak med skipperen og konen, der fortæller om deres togter til bl.a. Norskehavet, Færøerne og Island.

Ghoster er en 10m R

Det er så spændende, at vi ikke har bemærket slusesignalet. Med et giver det et lille ryk i pontonen, til min skræk opdager jeg, at vi allerede har hævet os 20 cm. Min fortøjning var kommet i klemme mellem slusevæg og pontonen, så der var kun et at gøre – fat i brødkniven og skære fortøjningen over, og så hævede Fanny sig de 20 cm. Jeg slap med skrækken, og lovede mig selv aldrig mere at forlade mit skib i en sluse.

Motorproblemer lige vedindsejlingen til en sluse

Vel ude på Elben på vej mod Ottendorf lyser pludselig advarselslampen for kølevand på Fanny. Hvad er nu det? Det begyndte at ryge fra motorrummet. Jeg var nødt til at slukke for den. Det mest uheldige sted, lige ud for indsejlingen til slusen for de store skibe. Fat i VHFen, “Fanny til Siggi. Herman, du kommer til at slæbe mig væk herfra. Min maskine er i stykker“. Igen VHFen, kanal 16. Pan pan. Sportbåd med motorhavari ud for sluse Brunsbüttel. Gentager x antal gange, men ingen lytter eller svarer. En stor fragtbåd er på vej hen mod Fanny. 5 båt i hornet for at advare mig. Jeg er på den, kan intet gøre.

Herman kommer hen imod mig. Maja er klar med tovværk, men i det Herman er ved at være på siden af mig tager en bølge og skubber Siggi ind i mit bovspryd, så bagbord lanterne rives af. Det lykkedes Maja at få tovet over til Fanny. Det blev gjort fast, og så trak Siggi mig til en lille nødhavn tæt ved slusen. Puha, sikke en redelighed, men det kunne have gået meget værre Jeg fandt fejlen, som viste sig at være impelleren i pumpen, der var gået i stykker. Den var ellers helt ny. Den gamle som manglede en vinge havde jeg gemt som reserve. Den blev monteret og turen kunne efter et par timer fortsætte mod Ottendorf.

Vi var blevet noget forsinket i forhold til tidsplanen om at nå ind til Ottendorf inden lavvande. Tåget og diset vejr, høje bølger og store skibe omkring os gjorde ikke situationen bedre. Vi skulle bare finde ind til Ottendorf, men hvor hulen er afmærkningerne til renden. VHFen, kom i brug igen. “Herman, kan du se nogen sejlrende afmærkninger?“. Svar: “Nej, der står nogle pinde til bagbord, men jeg tror det er fiskeredskaber”.

Ebbe kommer

Vi fortsætter en lille time mere nedstrøms Elben, og så dukker Cuxhaven op. Vi er sejlet for langt. Vi vender og går tilbage til et sted, hvor jeg har fået øje på nogle fiskerbåde. Her går jeg ind, meddeler jeg Herman. Et nyt problem viser sig dog hurtigt efter. Elben er ved at tømmes, vi er godt på vej til at have ebbe. Fanny får fuld skrue og en rende bliver gravet, så Siggi kan komme med ind. Vel inde i havnen Altenbruch, men stadig med en meter til broen stopper al videre fremfærd. Fanny står på fast grund. Siggi lægger sig udenpå. Vandet fortsætter med at falde.

Fanny med slagside og Siggy udenpå

Fanny får slagside, og sådan ligger vi til næste højvande kl. 1800. De lokale i havnen forklarede os, hvor vi skulle finde indsejlingen til Ottendorf. Det var de kæppe, vi tidligere havde set. En skændsel af en afmærkning. Her kunne Deutsche Seglerverband gøre sin indflydelse gældende. Vel i havn i Ottendorf blev det til sen aftensmad. En henvendelse til slusemesteren fastsætter næste dags program. Der er slusning kl. 1430. Så passer vandstanden, så vi har 2,70 meter frihøjde gennem røret.

Vandet skal lige falde, så Fanny og Siggy kan sejle igennem

Læs med i næste afsnit om Siggi og Fannys tur her på Trine.dk.

Exit mobile version