Beretning fra en delivery tur fra Ålesund i Nordnorge til Aalborg. En tur på 490 sømil foretaget den 13.-18. marts 2012.
Vi havde studeret vejrmeldinger i en uge, før vi tog af sted, og vi håbede på, at vejret holdt – men det gjorde det ikke. Vind af stormstyrke og 12 meter høje bølger holdt os inde blæst i 5 dage. Endelig kom vi afsted den 13. marts i en liten kuling, som man siger på norsk. Det vil sige 10-15 m/s. Båden, vi skulle transportere, var en Moody 45 DS til 3,5 millioner, så vi skulle passe på den.
Beretning fra en delivery tur fra Ålesund i Nordnorge til Aalborg. En tur på 490 sømil foretaget den 13.-18. marts 2012.
Vi havde studeret vejrmeldinger i en uge, før vi tog af sted, og vi håbede på, at vejret holdt – men det gjorde det ikke. Vind af stormstyrke og 12 meter høje bølger holdt os inde blæst i 5 dage. Endelig kom vi afsted den 13. marts i en liten kuling, som man siger på norsk. Det vil sige 10-15 m/s. Båden, vi skulle transportere, var en Moody 45 DS til 3,5 millioner, så vi skulle passe på den.
Farligt område med mange forliste skibe
Som altid, havde vi studeret ruten og talt med kystvagten om mulige farer på ruten. Vi fandt hurtigt ud af, at vi skulle passere et af Norges farligste steder, nemlig Stad Landet, som er berygtet for mange forlis gennem tiderne. Det er et sted, hvor klipperne rejser sig lodret op, og vandet bliver kastet ind mod klipperne, så det sprøjter op til 100 meter op ad klipperne.
Stad landet set på GPS’en
Området er et fantastisk syn. Et andet problemet er også, at en 3-4 sømil fra kysten er der et undersøisk rev, som får bølgerne til at rotere. Så vi fik at vide, at vi mindst skulle holde os 6 sømil fra kysten. Det gjorde vi så og i kæmpe dønninger passerede vi Stad Landet.
Problemer med roret i Limfjorden
Vi havde bidevind hele vejen til Thyborøn, men gik 6,4 knob i gennemsnit. 380 sømil på 59 timer – not bad! Gennem Limfjorden gik det fint med at finde de forskellige render, men mens vi ventede på Oddesund broen, gik det galt. Roret låste sig fast, så vi kun kunne sejle i ring, og strømmen førte os hastigt imod broen.
Oddesund broen
Heldigvis fik vi båden vendt, så den gled parrallet på broen. Den blev holdt fast af en pillerne, og masten satte sig fast i brofaget, og der sad vi så. Igen var vi heldige – cirka 10 minutter efter uheldet, kom en fiskekutter og slæbte os fri, og båden slap uden en skramme! Vi blev slæbt ind til Lemvig, hvor en mekanikker stod og ventede på os. På en halv time havde han fundet fejlen. En bolt på 10 mm var knækket, og han havde heldigvis en ny.
Resten af turen gik heldigvis uden problemer. Hvis du er interesseret i Boat Delivery, så kig ind på min side: brmarine.dk. – der er flere billeder og videoer.