Olie eller lakbehandling? Som så mange andre spørgsmål her i livet, findes der ikke kun et svar, eller den rigtig løsning. Forarbejdet med rensning og slibning af emnet er det samme for begge behandlinger. Der er mange forhold at tage i betragtning, når skudens kostbare træ skal beskyttes.
Hvor meget tid og energi gider man bruge på opgaven?
Er det indendørs eller udendørs træ?
Hensynet til om emnet skal kunne arbejde?
Krydsfiner eller massivt træ?
Forventet slidtage?
Modstandsdygtighed for varme?
Olie eller lakbehandling? Som så mange andre spørgsmål her i livet, findes der ikke kun et svar, eller den rigtig løsning. Forarbejdet med rensning og slibning af emnet er det samme for begge behandlinger. Der er mange forhold at tage i betragtning, når skudens kostbare træ skal beskyttes.
Hvor meget tid og energi gider man bruge på opgaven?
Er det indendørs eller udendørs træ?
Hensynet til om emnet skal kunne arbejde?
Krydsfiner eller massivt træ?
Forventet slidtage?
Modstandsdygtighed for varme?
Tilgængelighed?
Olie er heller ikke bare lykken
Lige som alt andet arbejde, kræver det et vist kendskab til processen, hvis opgaven skal lykkedes. Den altafgørende fordel ved olie er de meget små molekyler, som vegetabilske olier består af. Linoliens molekyler er kun 1/000 af størrelsen på et vandmolekyle – derfor trænger linolie dybt ind i træet og uden, at træet rejser sig. Linolie er naturens eget værn mod nedbrydning, og stammer fra hørplanten. Træolier udfylder hulrum og ikke lukkede celler i træet, er vandskyende, og forhindre indefra træet i at kunne optage fugt. Oliebehandlet træ kaster sig minimalt (formstabilt). Olien finder selv, gennem træet, hen til den yderste afkrog.
Hvis man bruger olie på nyt træ, skal man passe på ikke at overfylde træet. Mørke træsorter risikerer at blive næsten sorte. Påfør et ganske tyndt lag ad gangen, gerne med en klud, eller slib det ind med fint sandpapir, træet skal kunne suge olien. Hvis der lægger sig en våd film af olie, har det fået for meget, og det skal tørres væk inden for cirka 10 minutter. Vent herefter til næste dag for at vurdere om det kan suge/tåle mere. Ofte vil træet suge uregelmæssigt og mest i endetræ, så her skal man passe på ikke at overdosere. Navnlig de meget hårde og mørke mahogni typer kan være meget vilde i åreforløbet og kræver forsigtighed.
Hvis uheldet er ude og du har fået påført for meget olie, så fortvivl ikke. Man kan hive noget af det overskydende olie ud af træet igen med en fortynder (rensebenzin, acetone – brug IKKE terpentin), men så fjerner du også lidt af beskyttelsen.
Rensebenzin kan hjælpe med at transportere olien længere ind i træet
Den tilførte fortynder, hjælper også med til hurtigt at transportere olien endnu længere ind i træet, men fortynderen fordamper igen og er egentlig spild af penge. Efter en tid (uger) vil misfarvningen forsvinde af sig selv. Det er kun et kosmetisk problem, så glæd dig i stedet over, at her har vandet ikke en chance.
Filosofien bag olie kontra lak
Lak pakker træet inde, og forhindrer derved spontan opfugtning/udtørring og beskytter mod UV-stråler. Over tid (uger) optager lakeret træ dog næsten samme mængde fugt, som ikke behandlet træ. Træet udvide sig og trækker sig sammen igen og igen. De hårde 2k lak-typer kan ikke følge med og revner. I stærk solskin virker lakken som et drivhus, og navnlig mørke træsorter bliver meget varme = udtørring.
Gribelister og andre trægenstande, monteret mod glasfiber, kan være svære at beskytte med lak. Ofte slipper kontakten til basisfladen, og vand kan trænge ind til skruerne, måske endda ind i kahytten og fortynde sjusserne…(skandale!).
Lak kræver stor kunnen og mange lag, hvis resultatet skal være perfekt. Jeg bruger også lak, men KUN Le tonkin, så behøver du nemlig ikke mere. Den klarer det hele – også uden at du besvimer af fortyndergifte.
Marinelakken Le Tonkin
Le tonkin indeholder ikke fortynding, derfor er 1 dl. flydende Letonkin = 1 dl. hærdet lak. Lakken udvider sig og lukker dermed endnu bedre. Med det i mente, bliver den ellers meget meget dyre lak, lige med et til det billige alternativ. Lakken kan også bruges til metal og rust beskyttelse.
Kombination af olie og lak
Endelig er der kombinationen af olie mætning og træoliebaseret lak/maling. Med den behandling så skal man bare være indstillet på at være gift med emnet på livstid – det forgår nemlig aldrig. Jeg har en gammel gård, med flere originale vinduer fra 1789, selvfølgelig linolie behandlet. Andre emner fra 1998, behandlet med olieemulssion maling, er rådne. Så materiale, produkt og metode er altafgørende for træets holdbarhed. Denne artikels hovedbillede viser risten til min båd Victorias cockpitbænke. En med gammelt utæt lak og en efter oliebehandling – udført med Borups hårdt træolie med voks. Læg lige mærke til, hvor umuligt det ville være at lukke et sådan emne med lak, så man (jeg) kan holde ud at se på det. Læg også mærke til de fine messing bøsninger.
Test
Tag et given emne og slå på det, læg mærke til klangen. Behandl emnet med olie, og du vil høre at træet får en anden klang (sagde orgelbyggeren med 41 års erfaring på området). Ved finerbelagte emner er det ekstra vigtigt, at overfladen friskes op med naturlig olie (efter limning). Ved fremstilling af finer, koger man stammen, inden den skrælles/skæres. Denne proces er med til at reducere indholdet af naturlige fedtstoffer. Der er meget stor forskel på træsorternes medfødte modstandsdygtighed over for fugt og sollys. De mørke sorter er generelt, lige som negerne, mest modstandsdygtige overfor sollys. Lyse sorter som Gabon er cigarkassetræ. Eg, som var den mest brugte træsort til skibsbygning, kan ikke imprægneres. Cellerne inden for splint vedet (som er ubrugeligt) er fyldt op med naturlig garvesyre. Denne garvesyren farver træet blåsort, hvis det kommer i forbindelse med jern. Derfor må skruer ikke være af jern i egetræ, da de bliver nedbrudte.
Bemærkning: Jeg er ikke ansat ved Borups og sælger heller ikke Letonkin lak. Jeg brænder bare for mit håndværk. Lige et sidste tip; husk olieklude skal brændes, skydes eller druknes, så de ikke selvantænder.
God arbejdslyst Skipper Nic.