Det finske containerskib Ramona bragede i sidste uge ind i jernbanebroen over Limfjorden. Hvert år åbnes jernbanebroen 4.000 gange, og der foretages over 10.000 gennemsejlinger. Skaderne på broklap og sporanlæg vurderedes indledningsvis at tage op til et halvt år at reparere. Det er dog ikke kun togtrafikken over broen, der bliver berørt af skaderne – lystsejlerne og havnene bliver også berørte.
Sejlerne er klemt inde
Det finske containerskib Ramona bragede i sidste uge ind i jernbanebroen over Limfjorden. Hvert år åbnes jernbanebroen 4.000 gange, og der foretages over 10.000 gennemsejlinger. Skaderne på broklap og sporanlæg vurderedes indledningsvis at tage op til et halvt år at reparere. Det er dog ikke kun togtrafikken over broen, der bliver berørt af skaderne – lystsejlerne og havnene bliver også berørte.
Sejlerne er klemt inde
Desværre betyder påsejlingen af broen også problemer for os lystsejlere. Sejlere og havnene i den vestlige del af Limfjorden kan blive en slags gidsler sommeren over. Mange sejlere frygter, at de må aflyse deres sommertugt, da de har svært ved at komme ud af Limfjorden. Det betyder, at flere sejlere kan glemme sejlture til det sydfynske øhav eller den svenske skærgård. Weekendturene kan også kun foregå i et naturligt begrænset område.
Mange sejlere fra Limfjorden sejler til den svenske skærgård i deres sommerferie
Det er dog muligt at komme ud af Limfjorden, men det kræver, at man er villig til at sejle en kæmpe omvej.
Havnene også berørte
Men det er ikke kun sejlerne, der er kede af situationen – også de mange havne i den vestlige del af Limfjorden går en anderledes sommer i møde. Havnene er vant til at have mange gæstesejlere fra Sverige, Norge og Tyskland. Disse gæstesejlere får i år måske ikke mulighed at komme til den vestlige del af Limfjorden via Aalborg.
Sundsøre Lystbådehavn er en af de indespærrede havne i Limfjorden
Hvis der ikke findes en løsning, så broen kan åbnes, betyder det talmæssigt, at havnene vil gå glip af omkring 100.00 overnatninger fra gæstesejlere. Det betyder, at havnenes økonomi vil blive mere presset i år. Især de havne, der er afhængige af gæstesejlernes havnepenge og øvrige forbrug i havnene.