Hvorfor udebliver de store pengepræmier i sejlsport?

De store fodbold-, tennis- og golfstjerner tjener gode penge på deres sport og talent. Men hvordan ser det ud for sejlsporten? Især i golf og tennissporten er det ikke ualmindeligt med millioner af dollars i præmiepenge. Alene i 2010 var præmiepuljen i US open (tennis) på 22,6 millioner dollars – omregnet til danske kroner lidt over 120 millioner. I Wimbledon var puljen 13,7 britiske pund – cirka 114 million danske kroner.

De store fodbold-, tennis- og golfstjerner tjener gode penge på deres sport og talent. Men hvordan ser det ud for sejlsporten? Især i golf og tennissporten er det ikke ualmindeligt med millioner af dollars i præmiepenge. Alene i 2010 var præmiepuljen i US open (tennis) på 22,6 millioner dollars – omregnet til danske kroner lidt over 120 millioner. I Wimbledon var puljen 13,7 britiske pund – cirka 114 million danske kroner.

Danske Caroline Wozniacki kæmper om store præmiepenge på tennisbanen

Men hvordan kan det være, at sejlsporten ikke er præget af de store tunge pengepræmier?

World Match Racing Tour – her kan der vindes penge

En af de få sejladser, man kan vinde penge i, er World Match Racing Tour. En tour der består af i alt 9 regatter, hvor præmiepuljen er på 1,5 millioner dollars. Et noget ringe beløb hvis man sammenligner det med de andre nævnte sportsgrene. Taget i betragtning at man ofte skal dele præmiepengene med det øvrige mandskab ombord, kan det forekomme pudsigt, at man kan tjene penge som topsejler.

Er sejlsport publikumsvenligt nok?

En del af forklaringen på, hvorfor vi ikke se de store pengepræmier, skal vel nok findes i, at sejlsport ikke er særlig publikumsvenligt set i forhold til golf, fodbold og tennis. Heldigvis har teknologien gjort det noget nemmere eksempelvis at følge en kapsejlads via GPS tracking.

Eksempel på GPS tracking til en kapsejlads – nemt at danne sig et overblik over de enkelte både og deres placering

Mange af de store internationale stævner – eksempelvis OL transmitteres live, hvilket har gjort adgangen til sejlsporten nemmere. Små monteret kamaraer på bådene gør det muligt at følge de enkelte mandskaber på kapsejladsbanen. Ofte ses også storskærme ved større stævner samt en kommentator, så folk på land kan følge med i, hvad der foregår ude på vandet.

Øget fokus på matchrace de senere år, har også gjort at nogle har fået øjnene op for sejlsportens glæder.

Sejlerne aflønnes allerede

En anden forklaring kunne være, at de store pengepræmier udebliver, idet pengene allerede gives i løn og bonusser til sejlerne af sponsorerne eller private bådejere. Den New Zealandske sejler Russell Coutts anses som den bedste betalte sejler i historien. Da han sejlede for Ernesto Bertarelli havde han en årsløn på omkring 28 millioner danske kroner. Nu er Russell ansat hos BMW Oracle, og man kan dårligt forstille sig, at han er dårligere lønnet der.

Russell Coutts er så vidt det vides verdens bedstlønnede sejler

Så måske ser vi bare et helt andet mønstre i sejlsport. Måske er det bedre at have aflønnet sejlere, der yder deres optimale for deres hold og arbejdsgiver. Giver deres anstregelser ikke resultat på kapsejladsbanen, kan ejeren blot skille sig af sejleren og ansætte en bedre sejler.

Exit mobile version