Selvom vejret har været noget skiftende her i Påsken, så arbejde mange bådejere på at få deres båd klar til at komme i vandet. Vi har passeret den 1. april 2012, der er skæringsdatoen for fuld forsikringsdækning af din båd, hvis den er i vandet. Har du endnu ikke fået din båd i vandet, bør du dog gennemgå din båd, inden den kommer i vandet. Nogle skader dækker bådforsikringen nemlig ikke, og så er der kun en til at betale regningen – dig.
Gennemgå din bådforsikring
Selvom vejret har været noget skiftende her i Påsken, så arbejde mange bådejere på at få deres båd klar til at komme i vandet. Vi har passeret den 1. april 2012, der er skæringsdatoen for fuld forsikringsdækning af din båd, hvis den er i vandet. Har du endnu ikke fået din båd i vandet, bør du dog gennemgå din båd, inden den kommer i vandet. Nogle skader dækker bådforsikringen nemlig ikke, og så er der kun en til at betale regningen – dig.
Gennemgå din bådforsikring
Vær grundig når du tegner forsikring. De fleste bådforsikringer dækker kun en vis procentdel af bådens værdi, når der sker skader på sejl og rig. Man kan dog finde forsikringsselskaber, hvor man kan være fuldt dækket. Det er en god idé at gennemgå din bådforsikring en gang om året. Er du dækket, som du ønsker at være dækket? Du bør især se på selvrisikoen, når du tegner bådforsikring.
Flest skader på mast
Vi har talt med forsikringsselskavet Pantaenius om de typiske skader, der sker ved søsætningen af både om foråret. Michael Møller fra Pantaenius oplyser, at de fleste og typiske skader sker ved montering af masten på sejlbåde. Den altoverskyggende fejl er, at mastekranen bliver fjernet, før masten er helt færdigmonteret. En anden typisk skade er, at man glemmer at sætte låsering i splitterne, der holder masten. Det er derfor vigtigt at give sig god tid med at få monteret masten. Fjern først mastekranen, når du har spændt alle stålwirer og sat låseringe i alle splitter.
Husk låseringe i alle splitter
En masteskade er ikke helt billig, og kan med lethed løbe op i over 50.000 kroner. Det er sure penge, når lidt omtanke kan forhindre skaden.
Dit ansvar at båden er korrekt rigget til
Det bedste råd er at gennemgå din båd hvert forår, da forsikringen normalt ikke dækker skader, der opstår på baggrund af manglende eller dårlig vedligeholdelse. Det vil sige, at det er dit ansvar, at riggen på din båd er monteret korrekt. Stålwirerne til masten må ikke være nedslidte eller flosset.
Stålwirene må ikke være flosset eller knækket – tag en klud og grib fat i wiren, så kan du mærke flosserne
En nedslidt eller flosset wire kan betyde brud på wiren under den store belastning, der forekommer, når du sejler for sejl. Tjek alle wirer på båden ved at stryge en hånd med en klud nedover wiren, du vil kunne mærke flosser/strittere, da de griber fat i kluden. Griber wiren fat i kluden, er det det første tegn på, at din wire snart bør udskiftes. Oftest splittes wiren ved tryksplejsningerne, og ikke midt på wiren, som man vil første indtagelse ville tro. Hvis du er i tvivl om en wire er defekt, så er det bedre at udskifte med ny end at sætte sin lid til, at den nok holder.
Dette bør du gennemgå inden søsætning
Tjek mast og rig – udskift om nødvendigt slidte dele med nye
Tjek dine søventiler før båden kommer i vandet – sidder de korrekte, så vandet kan løbe ud af båden, men ikke ind.
Tjek fald og skøder – slidte udskiftes med nye.
Tjek motor – fungerer den, som den skal. Defekte eller slidte dele udskiftes med nye.