Beretning fra en delivery tur fra Tyskland til Finland. Vi (2 personer) overtog båden i Kiel om eftermiddagen, og vi foretog som altid et grundigt tjek af båden. Derefter fik vi købt ind i Aldi, og vi var i princippet klar til at sejle, men på grund af vejret udsatte vi det til kl. 05.00 næste morgen. Vi havde planlagt, at det ville tage 4-5 dage non-stop at sejle fra Kiel i Tyskland til Turku i Finland.
Fin Bavaria
Beretning fra en delivery tur fra Tyskland til Finland. Vi (2 personer) overtog båden i Kiel om eftermiddagen, og vi foretog som altid et grundigt tjek af båden. Derefter fik vi købt ind i Aldi, og vi var i princippet klar til at sejle, men på grund af vejret udsatte vi det til kl. 05.00 næste morgen. Vi havde planlagt, at det ville tage 4-5 dage non-stop at sejle fra Kiel i Tyskland til Turku i Finland.
Fin Bavaria
Båden en Bavaria 37 fra 2007, så ud som den næsten ikke var brugt, sejlede fint, og det gik hurtigt de første 24 timer, men så kom problemerne…autopiloten holdt op med at virke, og hvad gør man så, når man ligger nord for Bornholm? – Ja, man styrer bare og glemmer alt om autopiloten.
Da autopiloten svigtede, måtte vi begge tage tjansen bag rattet
Vejret viste sig ikke fra sin bedste side, og det betød at vi indførte 3 timers vagter om dagen og 2 timers vagter om natten. Vinden havde drejet sig, så vi måtte have motoren til hjælp, så vi kunne holde omkring 6 knob. Det betød, at vi måtte ind og tanke op på Øland for at have brandstof nok til turen. Efter flere forsøg lykkedes det os at finde en havn med en tank, som var åben. Sejlsæsonen starter først den 1. maj i Sverige, og det tager de bogstaveligt.
Bidende koldt både udenfor og om læ
Ligesom det gik så godt holdt varmen op med at virke, og så blev det koldt. Der var minus grader i kahytten, og vi havde mindst 2 døgn tilbage. Hvad gør man så? Man tager rigtigt meget tøj på! Jeg havde 3 lag; først mit sejlertøj, så min uldne flydedragt og til sidst regntøj uden på. Jeg kunne næsten ikke bevæge mig, men jeg frøs næsten ikke.
En del tøj skal der til for ikke at fryse
Vejret blev dårligere, sne og slud væltede ned, og vi forsøgte at få en vejrmelding via VHF, men ingen svarede. Jeg kom så til at tænke på, om radioen i det hele taget virkede? Som altid, har vi vores egen radio med, og da den var rigget til, fik vi forbindelse til Turku radio, og de kun fortælle os, hvad vi allerede kunne se, og at vejret i øvrigt ikke ville ændre sig de næste 24 timer. Det betød 15 m/s på bidevind med slud og regn. Så sådan gik de næste 18 timer, og derefter klarede det lidt op, og regnen stoppede lige før, vi kom til Körkar. Körkar er den ø, vi havde valgt til indgangen til Skærgården.
Skærgård med mange udfordringer
Skærgården i Finland er virkelig en skærgård, hvor man skal være opmærksom på, hvor man sejler, da alt ikke er afmærket korrekt. Der er masser af kompasafmærkninger, men de havde glemt at sætte toppen på, så vi lærte lynhurtigt farverne på afmærkningerne at kende.
Vi havde 55 sømil igennem skærgården, så det var rigtig navigationssejlads, men meget spændende. Efter et par timer fra Körkar lagde vinden sig, og det blev først diset og derefter meget tåget, så plotteren og vores backup plotter kom på overarbejde.
Endelig kunne vi aflevere båden til dens nye ejer, en glad finne, som kun havde set båden en gang før i Holland. Han startede med at servere en stærk finsk drink, og så var det ligesom, at det var det hele værd.
Bådens nye finske ejer (th)
At sejle er at leve…
Relaterede Trine artikler