Så er vi nået til sidste del af forårsklargøringen. Rig sejl og grej. Tidligere i denne serie har vi kikket på Skrog, dæk og ror – Motor og brændstof – El, sanitet og gas. Kik på første del for at få fremgangsmåden forklaret.
Så er vi nået til sidste del af forårsklargøringen. Rig sejl og grej. Tidligere i denne serie har vi kikket på Skrog, dæk og ror – Motor og brændstof – El, sanitet og gas. Kik på første del for at få fremgangsmåden forklaret.
4. Rig, sejl og grej |
||||
Mast og bom
Mast og bom af træ kontrolleres for råd, åbne limninger eller fejl. Metalmaster kontrolleres for buler, revner og sprækker især ved gennemføringer og fastgøringer til stående rig og beslag. Kontroller mast og bom for deformering. Kontroller alle beslag og terminaler til fastgøring af løbende og stående rig |
||||
4.01 |
Mastetop
Skivgatter kontrolleres for smøring og slitage Skiverne kontrolleres for skamfiling og fri bevægelse. |
|
||
4.02 |
Salingshorn
Sallingshornene efterses ved fæstet på masten Er der beskyttelseshætter på enderne kontrolleres stand og fastgørelse |
|
||
4.03 |
Spiler grej
Blok til spilerfald i mastetoppen kontrolleres for størrelse og funktion. Blokken skal være en svirvelblok Spilerbommen efterses og brud og slitage. Kløer i enderne kontrolleres for bevægelighed. Spilerbom beslag på dæk og mast kontrolleres |
|
||
4.04 |
Løbende rig
Wirer, tovværk eller skøder kontrolleres for slitage og lus.
Hvis faldene er sammensat wirer og tovværk skal splejsninger kontrolleres.
Stoppere til bagstag kontrolleres
|
|
||
4.05 |
Mastefod på ruf
Mastefod, mastestøtte kontrolleres for stand og befæstigelse
Mastefod og mastestøtte skal have tilstrækkelig styrke og være uden korrosion
|
|
||
4.06 |
Spil og klamper på mast
Kontroller placering og fastgørelse af spil og klamper
Mellem skivgat og spil eller klampe bør vinklen ikke være for stor |
|
||
4.07 |
1.2 Ankergrej 1.3 Kontroller ankertype, størrelse og vægt 1.4 Ankerkæde, kædeforfang, ankertrosse kontrolleres for dimensioner, stand og længde |
|
||
4.08 |
1.7 Fortøjninger 1.8 Kontroller at der mindst fire gode fortøjninger til rådighed, og at tykkelse og længde svarer til bådens størrelse |
|
||
4.09 |
Fendere Kontrollere at der et passende antal fendere i tilpas størrelse ombord Fenderne skal være rengjorte og pumpet op |
|
||
4.10 |
Rulle forstag
Kontroller at lejerne er smurt med den foreskrevne smøremiddel at systemet er fastspændt og sikret med splitter at der fire til fem slag på tromlen når største forsejl er rullet helt ind |
|
||
4.11 |
Skødeskinner
Skødeskinner, skødevogne, blokke og øvrig dæks udrustning kontrolleres for styrke og fastgørelse
Skønneskinner efterses for slag og skader, der kan hindre skødevognens fri passage
|
|
||
4.12 |
Rebesystem
Rebesystemet afprøves. Det kontrolleres at rebeliner har den rigtige længde og visning
Kontroller alt løbende gods for slitage . |
|
||
4.13 |
Stående rig
Kontrollere om der er skader på wirer, splitter, røstjern samt vandskruer.
Vant og stag kontrolleres for slitage. Plumper ved kovse kontrolleres |
|
||
4.14 |
Vantskruer
Størrelsen skal passe til mast, sejl og rig
Vantskruerne skal være sikret, så de ikke kan skrue sig op
Kontroller bolte, splitter og fastgørelse af vant og stag
|
|
||
4.15 |
Mastefod på kølsvin
Matesporet på kølsvin efterses for stand og fastgørelse
Kontrollere om mastekrave er tæt og at mastekiler er korrekt placeret.
|
|
||
Sejl |
||||
4.16 |
Storsejl
Sejlets stand vurderes og det kontrolleres for flænger og rivninger Sejlet kontrolleres ved barme og lig for slitage og syninger Kovse efterses og bændslinger kontrolleres Lommer til sejlpinde kontrolleres for lukning, syninger efterses Slæder kontrolleres for stand og fastgørelse Syninger langs sejlets duge kontrolleres for slitage |
|
||
4.17 |
Forsejl
Sejlets standard vurderes og det kontrolleres for flænger og rivninger Sejlet kontrolleres ved barme og lig for slitage og syninger Kovse efterses, bændslinger kontrolleres Syninger langs sejlets duge kontrolleres for slitage |
|
||
4.18 |
Spiler
Sejlets standard vurderes og det kontrolleres for flænger og rivninger Sejlet kontrolleres ved barme og lig for slitage og syninger Kovse efterses, bændslinger kontrolleres Syninger langs sejlets duge kontrolleres for slitage |
|
||
Redningsudstyr |
||||
Ved kontrol af redningsudstyr bør man være opmærksom på: Om udstyret findes ombord
|
||||
4.19 |
Nødsignaler Antal, udløbsdato og indpakning kontrolleres Det normale opbevarings sted bør være i nærheden af cockpittet Såfremt båden er udstyret med redningsflåde bør nødsignalerne opbevares i en container, så de kan medtages
|
|
||
4.20 |
Redningskrans. Kontroller for stand og vedligeholdelse. Markeringsbøje kontrolleres for flydeevne, batterier og lys |
|
||
4.21 |
Redningsveste Redningsveste skal være til stede i et antal og i et udvalg, der svarer til den besætning, der normalt sejles med. I oppustelige veste kontrolleres kulsyrepatronen Kontroller for stand og vedligeholdelse. |
|
||
4.22 |
Livliner og seler Kontroller at der er CE godkendte livliner ombord i et antal der svarer til besætningens størrelse |
|
||
4.23 |
Radarreflektor Det kontrolleres om der er en radarreflektor i båden og om den opfylder følgende krav: De reflekterende flader, skal være mindst 2 til 3 gange radarsignalets bølgelængde dvs. mellem 7 og 10 cm. Reflektoren skal være effektiv ved krængninger på op til 15°. Reflektoren skal ophænges fri af skygger fra mast og rig og mindst 4 m over havoverfladen. |
|
||
4.24 |
Transistorradio Det anbefales at der altid er en transistorradio, der dækker MB og LB, ombord Kontroller om der er reserve batterier til radioen |
|
||
4.25 |
Lænsepumper I en båd på over 5,5 m skal der findes en fast monteret lænsepumpe. Kontroller for tæthed, funktion, stand og vedligeholdelse. Fastmonterede lænsepumper må kun have afløb til cockpit, hvis dette er åbent agterud.. Alle pumper afprøves |
|
||
4.26 |
Lænsemidler Håndpumpe, øsekar eller pøs bør altid findes ombord. |
|
||
Brand |
||||
4.27 |
Lovkrav Kontroller at der er det krævede antal brandslukkere ombord at de er af godkendt type at terminer for eftersyn er overholdt |
|
||
4.28 |
Pulver slukker Det kontrolleres, at slukkerne har den anbefalede størrelse og er anbragt som foreskrevet |
|
||
4.29 |
Brandtæppe Brand tæppe er ikke et lovkrav, men findes det ombord, skal det være ved hånden i nærheden af pantry |
|
||
4.30 |
Andre sluknings midler I en båd med indenbords benzin motor kontrolleres, at der et fjernbetjent slukningssystem, der kan aktiveres fra styrepladsen CO2 anbefales ikke til brug i mindre fartøjer |
|
Ikoner er stillet til rådighed af John Mast og Nautisk Udstyr
PS: Trine brugere der er logget ind, kan downloade kontrolskemaet i pdf her