Idé og metode er beskrevet i indledningen til første artikel “Forårsklargøring, Skrog, dæk og ror“. Her fortsættes serien om forårsklargøring af din båd.
2. Motor
Idé og metode er beskrevet i indledningen til første artikel “Forårsklargøring, Skrog, dæk og ror“. Her fortsættes serien om forårsklargøring af din båd.
2. Motor
Før start af motor Ved kontrol af motor bør man være opmærksom på: Eftersynsterminer
|
||
2.01 |
Motor Motoren skal være ren og fri for tæring, brændstof og olierester
Motorophæng kontrolleres for fastspænding og stand Samlinger til aksel og skrue kontrolleres fastspænding og tæring
Alle tilslutninger og forbindelser til kølevand og udstød kontrolleres for fastspænding og tæring
Elektriske forbindelser kontrolleres for fastspænding og korrosion
Termin for justering af ventiler kontrolleres |
|
2.02 |
Saltvandskøling Søventil og slangeforbindelser kontrolleres for tæring og tæthed
Søvandsfilter efterses
Søvandspumpe kontrolleres. Låget skrues af og impelleren kontrolleres for udseende og rivning.
Kontroller, at der er to spændbånd ved søventil
|
|
2.03 |
Stævnrør
Kontrol af beslag, drev, koblinger, stævnrørs pakning og skrue.
Fastspændinger kontrolleres.
Akselbuk kontrolleres for fastspænding. Lejebøsning efterses
|
|
2.04 |
S – Drev
Kontroller at gummitætningen mellem drev og motor er intakt – uden krakelering og rivninger.
Med S-drev anbefales det, at monteringsophæng og pakninger udskiftes hvert 7. år
Olie kontrolleres for emulgering med vand |
|
2.05 |
Motorrum I motorrum skal motor, brændstoftank, rør og slanger være let tilgængelige for inspektion og service.
Motorrum bør være afskærmet fra fra kahyt og cockpit med et skot eller kasse og må ikke benyttes til andet formål.
Motorrummet skal være rent og fri for brændstof og olierester
Motorrum til benzin motorer bør være gastæt adskilt fra dørk eller dæk. Der skal være fjernbetjent brandslukning
Isolationsmateriale skal have olietæt overflade og må ikke være af brændbart materiale.
|
|
2.06 |
Ventilation Der skal i motorrum være adskillelse mellem ind- og udluftning.
Der bør i både med benzinmotorer være udluftning fra motorrum og udluftning skal kunne startes ca. 2 min. før start af motor
|
|
2.07 |
Forbindelser og slanger Kølevands- og brændstofslanger kontrolleres for dimensioner, spændbånd og tilstand
Kontroller, at der er to spændbånd ved alle søventiler
|
|
2.08 |
Kølesystem I motorer med direkte køling med saltvand kontrolleres tære prop – zink anode
I motorer med ferskvandskøling kontrolleres kølevæske for blandingsforhold og frostsikring |
|
2.09 |
Ferskvandskøling Varmeveksler kontrolleres for tæring og tæthed
Spændbånd og bøsninger på slanger og rør kontrolleres for tilspænding
Kølevæske kontrolleres. Kølevæsken skal indeholde et aditiv mod korrosion
|
|
2.10 |
Smøring
Olieskift og oliestand i motor og gearkasse kontrolleres
Det kontrolleres om termin for skift af oliefilter er overholdt og at der anvendes olier som angivet for den pågældende motortype |
|
2.11 |
Brændstof Slanger og forbindelser kontrolleres for tæthed Skift af brændstoffilter kontrolleres Forpumpe afprøves |
|
2.12 |
Gear- og gaskabler
Håndtag og kabelforbindelser kontrolleres for fastspænding, smøring og justering
|
|
2.13 |
Udstødning Udstødningsrør skal være monteret således, at lækage undgås.
Anvendes slangeklemmer eller spændbånd skal de være dobbelte og være af syrefast materiale.
Udstødning med en temperatur over 80°C skal være isoleret og må ikke være placeret i nærheden af andet brændbart materiale.
Er udstødningen placeret lavt skal den være sikret mod tilbageløb (hævertvirkning |
|
2.14 |
Generator
Kilerem kontrolleres for slitage og spænding.
Når motoren kører kontrolleres lade spændingen er mellem 13,8 og 14,2 V |
|
Efter start af motor |
||
2.15 |
Kølevand Det kontrolleres, at der kommer tilstrækkeligt kølevand |
|
2.16 |
Udstød Når motoren er varm kontrolleres farven på udstødsgassen |
|
2.17 |
Olietryk Olietrykket vil efter start være svagt faldende, det kontrolleres at det stabiliserer sig ved det anbefalede tryk Er der ingen måler for olietryk kontrolleres at advarselslampe og horn virker som de skal |
|
2.18 |
Ladning Ladestrømmen fra generator til start og forbrugsbatterier måles Er der ingen måler for ladning kontrolleres at advarselslampe og horn virker som de skal |
|
2.19 |
Temperatur Når motorer varm kontrolleres om temperaturen holder sig på det anbefalede niveau Er der ingen måler for kølevandstemperatur kontrolleres at advarselslampe og horn virker som de skal |
|
2.20 |
Vibrationer Motor afprøves for frem og bak og rystelser og vibrationer vurderes |
|
2.21 |
Stævnrørspakning Stævnrørspakning kontrolleres for tæthed, smøring og termin for udskfitning
|
|
Tank, slanger og rør Ved kontrol af brændstofsystem bør man være opmærksom på:
Tæthed |
||
|
Materialekrav til tanke
Tanke skal være af godkendt materiale.
Dieseltanke Saltvandsbestandig aluminium 2,0 mm Rustfri stål 1,25 mm Stål 1,5 mm Polyten 5,0 mm
Benzintanke Saltvandsbestandig aluminium 2,0 mm Rustfri stål 1,25 mm
|
|
2.23 |
Tankforbindelser Tanke der rummer mere end 50 liter bør være forsynet med inspektionsluge og skvulp skot. Inspektionslugen skal være placeret således, at der er mulighed for at fjerne vand og bundfald.
Tilslutninger skal være placeret på toppen af tanken. På dieseltanke må der dog godt være tilslutning og aftapningshane i bunden.
Rør for tilslutninger på tanken bør være så lange, at der er plads til montering af dobbelte spændbånd på slangerne. |
|
2..24 |
Påfyldning og udluftnings studse
Fast tank skal være forsynet med påfyldnings- og udluftningsstuds i tilpas størrelse.
Påfyldnings- og udluftningsstuds skal være placeret så de er beskyttet for indtrængende vand. Plastikfittings må ikke benyttes til brændstof forbindelser
Dæksel til påfyldningen bør være mærket til den rette brændstoftype og påfyldningsstedet bør være mindst 1 m fra udstødningen |
|
2.25 |
Slanger til og på motor
Slanger mellem benzintank og motor skal være af kobber eller teflon med rustfrie bøsninger.
På dieselmotorer kan anvendes fleksible slanger af godkendt materiale, ISO mærkning kontrolleres |
|
2.26 |
Vandudskiller
Brandstoftilførslen skal være forsynet med vandudskiller
For at forhindre at brændstoffet utilsigtet (ved hævertvirkning) tømmes ud fra tanken, skal der være hane mellem tank og motor.
|
|
2.27 |
Jordforbindelse
Hele brændstofsystemet skal være jordforbundet. Fra påfyldningen og udluftningsventilen via brændstoftanken til motorblokken.
Hvis båden er forsynet med flere motorer skal hver motor have separat jordforbindelse |
|
Næste kapitel bliver el, sanitet og gas
Ikoner er stillet til rådighed af VOLVO PENTA Danmark og CG Marine
PS: Trine brugere der er logget ind, kan downloade kontrolskemaet i pdf her