Bundmaling af båden

De fleste bådejere bruger den næste måneds tid på at gøre, båden klar til endnu en sæson på vandet. Det er en dejlig fornemmelse at tage på havnen og se, hvordan livet igen kommer tilbage på havnen efter en kold og sne fyldt vinter.  

Bundmaling

De fleste bådejere bruger den næste måneds tid på at gøre, båden klar til endnu en sæson på vandet. Det er en dejlig fornemmelse at tage på havnen og se, hvordan livet igen kommer tilbage på havnen efter en kold og sne fyldt vinter.  

Bundmaling

Et klargøringsprojekt som næsten alle bådejere er fælles om at have, er at skulle bundmale båden. Temperatur spiller en vigtig rolle, når båden skal bundmales. Det må ikke være for koldt eller for fugtigt i luften, da malingen ikke vil tørre. Hvis du er tvivl, så spørg din forhandler eller se efter på bøtten med maling, der står oftest betingelserne for brug af malingen.  

Et andet godt råd er at vaske båden allerede, når den kommer på land om efteråret. Det gør dit arbejde meget nemmere, når du skal igang om foråret. En højtryksspuler fjerner med lethed alger, rurer, skaller og andet snavs.  

Fjern gammel bundmaling

Det er vigtigt, at bunden ikke bare males med ny maling ovenpå år for år. Det gør, at bunden bliver uens og malingen begynder at skalle af eller måske slet ikke ved hæfte sig fast. Afrensning og slibning af bunden er vigtigt for at opnå et godt og tilfredsstillende resultat. Du kan med fordel slibe og fjerne gammel bundmaling med en slibemaskine påført en specialstøvsuger. De fleste lystbådehavne har en sådan maskine, du kan låne eller leje for billige penge. Det kan ikke anbefales at bruge en almindelig støvsuger, da den ikke suger kraftigt nok, og posen vil blive fyldt alt for hurtigt. Vær omhyggelig i afslibningen og prøv at slibe en så ensformig og glat flade som muligt, så vil den nye bundmaling hæfte sig bedre fast. En mere jævn bundmaling sikre også mindre friktion gennem vandet, så hvis du er en ivrig kapsejler bør du være ekstra omhyggelig.  

Når båden er blevet slibet, er du klar til at male, men husk at bruge afdækningstape i vandlinien, det er ganske umuligt at male en lige linie med frihånd.  

Hvilken bundmaling skal jeg vælge?

Af hensyn til vandmiljøet er der en række krav til bundmaling, der skal være opfyldt, hvis malingen skal kunne sælges i Danmark. Det er de såkaldte biocider, der er skadelige for vandlevende planter og dyr, men forhindre din båd i at blive tilgroet af alger, skaller og rurer. Begroning på båden nedsætter sejlhastigheden og øger forbruget af brændstof, da en ujævn bund giver en større friktion. Hvis der kommer for meget begroning på bunden, herunder roret eller skruen, vil det nedsætte manøvredygtigheden, og dermed have betydning for sikkerheden ombord. Det er almindeligt, at bundmaling indeholder forskellige typer af kobbersalte, der skal modvirke begroning af bunden. Uheldigvis forsvinder kobberet ikke fra vandmiljøet igen, da det er et grundstof. 

Idag kan du både få bundmaling med og uden biocider. Bundmaling uden biocider bliver dog mest brugt til joller under 200 kilo samt for både, der kun sejler i ferskvand. Bundmaling med biocider er stadig det bedste til din båd, og du kan roligt gå til din lokale forhandler, han må nemlig ikke sælger bundmaling, der overstiger de værdier, der er fastsat af miljøministeriet.  

Når du har valgt bundmaling, så er det bare om at gå igang. Husk at påfører i et jævnt lag, og lade malingen tørre. 

God fornøjelse med bundmalingen i år.

Exit mobile version