Den planlagte femstjernet Admiral Marina møder endnu engang modstand. Marinaen, der efter planen skal ligge på DSBs tidligere færgehavn ved Knudshoved, har igen mødt modstand fra fredningsnævnet. Det er dog ikke første gang at byggeprojektet møder modstand, sidste år gav Fredningsnævnet for Fyn afslag på marinaen med den begrundelse, at den 4000 kvardratmeter store bådrettning med indendørs bådudstilling, serviceværksted og marinaens havnekontor var for stor og dominerende.
Den planlagte femstjernet Admiral Marina møder endnu engang modstand. Marinaen, der efter planen skal ligge på DSBs tidligere færgehavn ved Knudshoved, har igen mødt modstand fra fredningsnævnet. Det er dog ikke første gang at byggeprojektet møder modstand, sidste år gav Fredningsnævnet for Fyn afslag på marinaen med den begrundelse, at den 4000 kvardratmeter store bådrettning med indendørs bådudstilling, serviceværksted og marinaens havnekontor var for stor og dominerende.
Det er i den gamle færgehavn Knudshoved, at Admiral Marina efter planen skal opføres
Nyt udkast til marinaen afvist
På Fredningsnævnets opfordring indsendte investorerne bag marinaen et nyt udkast, som reducerede bygningens størrelse til 3350 kvadratmeter, sænkede højden og i øvrigt delte de to bygningen i tre, således at facadens areal blev reduceret med 65 procent og virkede mindre dominerende. Dette var dog ikke nok til at gøre Fredningsnævnet tilfreds – de netop har afgivet afslag på byggeprojektet igen.
Det er projektleder Peter Poulsen forståeligt nok ikke tilfreds med. “Det virker som en gættekonkurrence, hvor nævnet leder efter begrænsninger i stedet for at se mulighederne“, siger han og understreger, at investorerne vil klage over afslaget til Natur- og Miljøklagenævnet.
Trines mening
Trine mener, at det er synd, at et stort og innovativt byggeprojekt til gavn for danske og udenlandske bådejere skal forsinkes grundet offentlige myndigheder. Det er superærgeligt, at man ikke ser på, hvad marinaen vil kunne gøre for området og danske sejlere. Marinaen skulle gerne kunne tiltrække store sejlsportsarrangementer til Danmark i fremtiden. Dernæst vil marinaens faciliteter kunne virke som inspiration til andre danske havne. Det er ærgeligt og ikke godt nok, at offentlige myndigheder og nævn kan forsinke et byggeprojekt, der vil udnytte et areal, der blot står efterladt og afventer en fremtid. Vi kan forstå, at tvisten drejer sig mest om placeringen af en bådforretning. Det er oplagt at placerer en bådforretning i forbindelse med en havn – og det vil tilmed skabe arbejdspladser. Lad nu de produktive komme til og få skabt Danmarks første 5 stjernet marina.